Hvad er et godt domæne?
Hvad et godt domænenavn er, afhænger af flere forskellige faktorer, men udgangspunktet er selvfølgelig det navn som er i spil. Det kan være virksomhedens navn, familiens efternavn eller et projekts navn.
Nogle gange er det lige ud af landevejen: Vi er en dansk virksomhed og vores navn er Netsite og vi har kunne registrere netsite.dk. Et perfekt domæne for os, om man vil.
Andre gange har man at gøre med et generisk navn og det er derfor optaget. Og i andre tilfælde har projektet for mange ord og domænet bliver for langt.
Hvordan får du gjort dit navn til det godt domæne? Få tips og tricks til det her.
Hvorfor korte, lette domæner virker bedst
Korte domæner er hurtigere at opfatte i tale, nemmere at stave rigtigt og mere mindeværdige. Det sænker risikoen for fejlindtastninger og gør det lettere at kommunikere din adresse i telefonen eller på tryk.
Et domænenavn bør kunne udtales naturligt, forstås ved første øjekast og skrives korrekt uden at man skal forklare særskrivning, bindestreger eller usædvanlige stavemåder.
Vær opfindsom når det dit navn er optaget
De helt korte, oplagte navne er ofte taget. Der findes dog flere veje til et godt domæne:
Brug naturlige forkortelser eller et akronym, hvis det stadig er let at udtale.
Tilføj et relevant præfix/suffix (fx "den" / "by", "the", "go" / "app", "online", "shop").
Overvej slang eller en nært beslægtet ordstamme, så meningen bevares.
Sammenflet to korte ord fremfor ét langt med flere bindestreger.
Fjern vokaler fra dit navn - Eksempel: Netsite = ntst.dk
Hold fast i principperne: så få stavelser som muligt, let udtale og klart budskab.
"Besværlige" navne, men gode domæner
Vi har gennemgået nogle domæner, for at give eksempler på gode domænevalg i forhold til respektive navne.
| Virksomhed | Domæne | Kommentar |
| Tidens Tømrer Aarhus ApS | ttaa.dk | Virksomheden har formået at fjerne problematikken med Ø i domænet, og samtidigt kogt navnet ned til kun 4 bogstaver og har fået sig et rigtig fint domæne, som er kort, iøjenfaldende, nemt at læse og til at forstå i tale. |
| The New York Times | nytimes.com | Har til deres hoveddomæne undladt at bruge "the" og naturligt forkortet New York til "ny", men også beholdt "times" selvom de også ejer nyt.com - Ved at tage "times" med kan man stadig læse avisens navn i domænet og der er ingen tvivl om hvad det er. |
| Another.Pizza ApS | another.pizza | I stedet for another.dk eller another.com (selvfølgelig optaget) har man her gået med .pizza TLD'et og simpelthen baseret ens firmanavn på domænet. |
| Fotograf Claus Kjær | kjaerfoto.dk | I stedet for fotografclauskjær.dk, er fotograf reduceret til foto, og Kjær er skrevet med ae, for at undgå at bruge Æ'et. |
| Kræftens Bekæmpelse | cancer.dk | Et godt eksempel hvor intet af firmanavnet indgår i domænet, og hvor de dermed undgå deres 2x Æ ved at vælge ordet "cancer", det lægefaglige udtryk for kræft. |
| Chr.Feld Handelsstandsforening | christiansfeld.shop | Her man undladt "handelsstandsforening" som jo kan siges at ligge i endelsen "shop", og så blot gået med "christiansfeld". |
Få vurderet dit domæne af Netsite
Vend gerne dit domænenavn med os, inden du registrerer det. Vi kan hurtigt komme med en vurdering, og sammen finder vi nogle gange et som er bedre, end det der oprindeligt var tænkt på. Det koster ikke noget.
Når domænet har været registreret før
Dit ønskede navn kan tidligere have været i brug. Det er ikke nødvendigvis et problem, men undersøgelsen er vigtig:
Tjek historik via Wayback Machine for tidligere indhold og formål.
Undersøg omdømme og backlink-historik – dårlig historik kan kræve ekstra SEO-arbejde.
Afklar ejerforhold: er domænet aktivt, parkeret eller til salg? Overvej pris vs. alternativt navn.
Et tidligere registreret domæne kan være en genvej til et godt navn – eller medføre ekstra oprydning. Indregn dette i beslutningen.
Vælg den rigtige domæneendelse (TLD)
Valget af TLD bør afspejle din målgruppe og ambitionsniveau:
.dk signalerer dansk tilstedeværelse og tryghed for danske brugere.
.com er oplagt ved internationalt publikum eller hvis brandet arbejder globalt.
Undgå forvirrende "domænehacks" – fx engelske navne der ender på ".nu" – da det kan skabe usikker udtale/forståelse og give tvivlsom genkendelighed.
Bemærk: Søgemaskiner forstår både generiske og landekode-TLD’er, men din valgte endelse sender et klart signal til brugerne om, hvem siden er for.
Se også vores oversigt over udvalgte domæner.
Dit fulde navn behøver ikke stå i domænet
Domænet er indgangen til din information – ikke hele fortællingen. Dit fulde virksomhedsnavn/personnavn udfoldes på selve websitet, i logo, titel og indhold. Det vigtige er, at domænet er let at huske og fungerer i tale og skrift.
Varemærker, navneret og TLD-regler
Undersøg eventuelt rettigheder, før du registrerer:
Læs regler for .dk hos Punktum dk.
Internationale tvister for generiske TLD’er håndteres ofte efter UDRP.
Søg danske varemærker hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
Søg EU- og internationale varemærker i TMview.
Respekter registrerede kendetegn. Et domæne, der krænker andres rettigheder, kan koste både tid, penge og troværdighed.
Andre overvejelser
Overvej om bindestreg reelt hjælper læsbarheden.
Har du Æ/Ø/Å i navnet, så planlæg både hoved- og sekundærvariant.
Registrér relevante varianter (entals/flertalsformer, med/uden ordled), og peg sekundære videre til hoveddomænet.